TopMenu

Életrajz

Vinczellér Imre

VINCZELLÉR Imre

festőművész
(Baja, 1953. május 6.–)

 

1976–80: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Bráda Tibor, Patay László. Budapesten és Kalocsán él. 1984-től tagja a Művészeti Alapnak, 1988-tól a Magyar Képző- és Iparművészek Országos Egyesületének, valamint 1998-tól a Rézkarcoló Művészek Alkotó Közösségének /Koller Galériának, 1991-től a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének és 2000-től a Magyar Festők Társaságának, a Molnár C. Pál Művészeti Társaságnak, 2002-től az Új Gresham Körnek. 2004-ben sikerrel szerepelt a Párizsi Szalon kiállításán a Carrousel du Louvre-ban (Société National des Beaux-Arts), ahol a Francia Művészeti Tudományos és Irodalmi Akadémiai Társaságba (Arts-Sciences-Lettres Société Académique Francaise) nyert felvételt, amely 2005-ben eddigi festészeti munkásságáért a Diplôme de Medaille d'Or kitüntetést adományozta. Tanulmányúton járt Párizsban, Ausztráliában, Nagy-Britanniában, Olaszországban, Görögországban és Madridban.

Egyik nagybátyja Hevesy Iván művészettörténész, filmesztéta, másik nagybátyja Kasselik László festőművész, akik megalapozták mesterségbeli tudását, de mesterének vallja továbbá Borsos Miklós szobrászművészt is. Indulásakor Tóth Menyhért festőművész volt festészetére hatással. Festményei több mint harminc éve szerepelnek hazai és nemzetközi tárlatokon, főként Franciaországban.

Zenei tanulmányai alapján készítette a kortárs (főként Bartók) zenére festett, intenzív színvilágú adaptációit. Koncert képeinek ciklusában a hangszerek fotórealista részleteinek hangsúlyozása és az egyes zeneművek hatására absztrakt, erős szín-és fény kontrasztokra épülő expresszív kompozíció jellemzi. Sydney-koncert sorozatának első részét a Sydney Operaházban mutatta be.

Azonos művészi kifejezőerő hatja át figurális és nonfiguratív festményeit is. Festményei, kollázsai gyakran dolgozzák fel családja kultúrtörténeti emlékeit és művészi tradícióinak tárgyi, vagy szellemi fragmentumait. Zsánerjeleneteihez leginkább Rembrandt közvetlen előadásmódját és meleg barna színeit alkalmazza archaizáló, szürrealisztikus átiratban.

Külön sorozatot festett az egykor Kalocsán is megforduló Liszt Ferencről. Mányoki Ádámnak tisztelgő sorozatánál a magyar barokk festészet legkiválóbb mesterének művészetét, - dinamikus kompozíciós és szerkesztésmódját, jellemző képi elemeit, színvilágát - dolgozza fel egyedien izgalmas, modern festményekké.

Míg művészetének kezdeti időszakában számos tájképet festett, újabb természetábrázolásai olyan szürreális víziók, amelyeknek csupán egy-egy eleme - gyakorta egy madár - része a valóvilágnak. Különös vonzalmat érez a transzcendens, földöntúli világ szféráinak ábrázolásához. Sejtelmes, misztikus témáihoz gyakran alkalmaz monokróm zöld és vörösesbarna koloritot. Egyes képei nyugtalanságot sugároznak, más művei pedig derűs nyugalom forrásai, míg egyéb festményei inkább groteszk tartalmuknál fogva rögződnek emlékezetünkben. Vinczellér Imre festészete alapvetően a harmónia és a diszharmónia kérdéseire keres választ.


Díjak

  • 1996 • Bács-Kiskun Megyei Művészeti és Tudományos Díj
  • 1998 • Kalocsa Városért Díj
  • 2000 • Molnár-C. Pál Díj
  • 2003 • Marseille-M.C.A. Nemzetközi Kiállításon, Grand Prix
  • 2004 • Cannes -M.C.A. Nemzetközi kiállításon, Grande Medaille d'Or
  • 2004 • Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztje
  • 2005 • Arts-Sciences-Lettres Société Academique Francaise, Diplôme de Medaille d'Or
  • 2006 • Magyar Művészeti Akadémia, Koller Díj
  • 2008 • Gundel Művészeti díj
  • 2013 • Príma Díj
  • 2014 • Bács-Kiskun Megyéért Díj

Tagság

  • 1984 • M. N. Művészeti Alap - Magyar Képző- és Iparművészek Országos Egyesülete
  • 1998 • Rézkarcoló Művészek Alkotó Közössége (Koller Galéria)
  • 1991 • Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége Festő Szakosztály
  • 2000 • Magyar Festők Társasága
  • 2002 • Új Gresham Kör
  • 2004 • „Arts-Sciences-Lettres” Société Académique Française